FANDOM

Raha

Erilaisia rahoja ja valuutta.

Raha on arvoesine, jolla voi hankkia itselleen kaikenlaisia asioita. Esimerkiksi ruokaa, koulutus tai jopa kodinkoneita. Rahaa saa omalta työpaikaltaan. Mitä enemmän opiskelee, sitä paremman työn voi saada ja enemmän rahaa. Suomessa käytetään euroja ja senttejä. Ruotsissa käytetään kruunuja ja senttejä. Rahaa on jokaisessa maassa. Rahaa voidaan kuvastaa myös setelillä ja seteli on myös paljon arvokkaampi kuin kolikko, ainakin suomessa. Suomessa on käytettävissä 5 snt, 10 snt, 20 snt, 50 snt, 1 eur, 2 euron kolikkoja. Setelinä on käytössä 5€, 10€, 20€, 50€, 100€, 200€ ja jopa 500€.

Rahanpuute Muokkaa

Maailmassa on miljoonia ihmisiä, jotka eivät saa rahaa ja useat kuolevat tähän puutteeseen. Eniten rahanpuutteellisia ihmisiä on Afrikan/Aasian alueistolla. Hyvin harvat saa käydä koulua. Myös terveyteen on isokin puute. Tähän hätään on yrittänyt auttaa UNICEF -liitto, joka lahjoittaa rahaa puolikuoleville ihmisille rahanpuutteen takia.

Kortisto Muokkaa

Kortistossa ihminen saa kuitenkin vähän rahaa, että pystyy elämään, mutta köyhissä maissa kortistoja ei ole. Suomessa on.

Laina Muokkaa

Pankista tai kaverilta voi saada lainaa. Laina on sitä, että pyytää rahaa itselleen ja maksaa sitten ajan kuluessa saman summan takaisin. Lainanmaksuaikaa voi anoa pidemmäksi, jos on siitä puutetta, mutta kannattaa muistaa ettei aina saa armoa.

Velka Muokkaa

Velka on asia, jonka ihmisen on maksettava. Velka voi tulla esim. lainan otossa, vedonlyönnissä jne.

Väärennös Muokkaa

Pääartikkeli: Väärennös

Väärennös on laitonta, eli rahan tekeminen itse ja sen tuhlaus. Kyllähän rahaa saa tehdä itse, mutta sillä ei saa maksaa mitään. Suositellaan, ettei väärentäisi rahaa yhtään. Vain seteleitä väärennetään, ei kolikoita.